Cum e folosită Dacia ca să descoperi București așa cum era în comunism

de: Daniel Ștefan
03 09. 2018
Răzvan Băltărețu/PLAYTECH

Dacia 1310 e mașina folosită pentru un tur aparte prin București. Ai ocazia să descoperi cum era Capitala în comunism pe vremea marilor proiecte ale lui Ceaușescu.

„Descoperă Bucureștiul de la volanul mașinii unui tovarăș” e sloganul sub care Red Patrol îți vinde o călătorie prin Capitala comunistă. E o inițiativă turistică care le oferă turiștilor străini, sau și românilor, curse contra cost de la volanul sau de pe bancheta unor mașini vechi.

Organizatorii tururilor pun la dispoziția turiștilor două mașini Dacia 1310, recondiționate și în stare bună de funcționare. Cu ele pot admira din trafic câteva dintre clădirile istorice care amintesc de comunism, precum fostul sediul al Comitetului Central al PCR (Piața Revoluției), Casa Poporului (actualul Palatul Parlamentului din Piața Constituției) sau Casa Scânteii (Piața Presei Libere).

Cum te plimbi cu Dacia 1310 prin București

Fiecare tur durează două ore și jumătate și ai posibilitatea fie să conduci tu Dacia, fie să fii pasager și să ai șofer inclus. În ambele cazuri beneficiezi de asistența unui ghid vorbitor de limbă engleză, iar în mașini pot intra, la un singur tur, maximum 3 persoane.

O cursă în care tu ești cel care conduce Dacia costă 190 de euro, iar cursa în care ți se oferă deja șofer costă 230 de euro. Se pot face atât tururi de zi, cât și de noapte, iar regulile și prețurile sunt aceleași.

Ideea acestui tip de tur a fost adusă în România de către Șerban Cornaciu și asociația sa. Totul a pornit de la nostalgia pe care el a observat-o în țările din Europa de Est.

„În ultimii ani există un curent foarte puternic la Berlin, numit Ostalgie. Există şi un muzeu al fostei Republici Democrate Germane, conceput nu pe ceea ce însemna politic, ci pe antropologie, pe cum se trăia atunci, cum arăta o sufragerie”, a explicat el pentru Economica. „Ultimul oraş care a produs declicul a fost Sofia. Dacă până şi la ei se poate, la noi de ce nu s-ar putea?”, a completat acesta.

Cornaciu are o agenție de turism prin intermediul căreia a reușit să pună pe picioare afacerea. „Plăcerea s-a combinat cu tendinţa de pe piaţă: turişti care caută aceste tururi nostalgice. Comunismul reprezintă o perioadă de 42 de ani pe care nu ai cum să o ştergi, şi din punctul ăsta de vedere, este bine să vorbim despre ea. În România se lasă aşteptat destul de greu un muzeu al comunismului”, a adăugat Cornaciu.

De ce a fost aleasă Dacia

Trabantul ar fi fost o altă variantă potrivită pentru tururi, dar mașina este deja aproape un clișeu pentru străini. Au mai fost pe listă modele ARO militare, ca pentru un safari urban, dar maşinile sunt foarte greu de găsit şi de recondiţionat. În fine, au rămas Dacia și Oltcit. „Pentru Olcit nu se mai găsesc piese, dar pentru Dacia, da. Aşa am început vânătoarea de maşini în noiembrie 2017”, a explicat acesta.

Cele două mașinia Dacia nu sunt nici pe departe niște vehicule de duzină. S-au investit sume considerabile de bani în recondiționarea lor și sunt atât de speciale pentru proprietari, încât au primit și nume. Malvina este o Dacia 1310 fabricată în 1984, iar cea de-a doua mașină se numește Domnica și este o Dacia 1310 din 1989. Din septembrie, agenția urmează să-și mărească „flota” cu încă o Dacia, Letiția, un model fabricat în 1978.

Cel mai dificil a fost să găsească specialiști în automobile Dacia. Malvina și Domnica au fost restaurate de o echipă de la o reprezentanţă Dacia şi o echipă de tunneri. Cornaciu a spus că poţi să cumperi mașina și cu 1.500 de lei, dar cu mai puţin de 3.000 de euro nu o poţi pune pe roate. Investiţia depăşeşte 10.000 de euro în maşinile folosite de Red Patrol.

Totuși, ține cont că acest tur nu elogiază comunismul. E vorba doar de o afacere profitabilă bazată pe un curent social actual care se manifestă în societatea românească. Altfel, dacă ești interesat, biletele sunt pe site-ul Red Patrol.